Permalänk

Ny rigg, runt 20k+

Hej allesammans!

Jag gjorde för ett par år sedan ett inlägg på forumet där jag bad er om hjälp gällande en ny gamingrigg. Livet kom emellan och jag tröck aldrig iväg någon order.

Det har som bekant gått ett par år sedan dess och det har kommit nya och bättre komponenter.

Jag är nu tillbaka här med mössan i hand för att be om köpråd och hjälp.

Jag kommer att köpa en Samsung Odyssey 4, 27" som monitor. Jag har tangentbord och mus sedan tidigare.

Jag spelar primärt FPS och har en del spel att ta igen och en del nya spel att lira. Främst Hell let loose och Far cry.

Jag skulle gärna spela campaigns också. Främst RD2 och liknande spel med en väldigt bra spelupplevelse.

Tidigare har jag nyttjat vattenkylda system och det har funkat bra. Jag har dock inga sådana krav på den nya riggen. Så länge den funkar klockrent och effektivt.

Jag har tidigare använt tysta chassin men känner att om det är någon gång jag skulle kunna tänka mig en estetiskt tilltalande rigg så är det möjligtvis nu.

Det enda jag inte är intresserad av är en rigg som ser ut som en regnbåge. Jag har sett några fina varianter med svart/vit/gråa teman som varit väldigt stilrena exempelvis.

Jag har absolut ingenting emot ett stilrent chassi heller och om det står mellan en estetiskt tilltalande rigg och en stilren variant med samma prestanda för ett billigare pris faller valet på den sistnämnda.

Jag är alldeles för dåligt insatt i ämnet och har ingen kunskap gällande vilka komponenter som är kompatibla (eller inte) med varandra och ser fram emot er expertis.

Budgeten är runt 20k men jag kan skjuta till några lappar om det garanterar något år till utan att behöva uppgradera.

Tack för er tid!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, grafikkortet får plats, flytta ner 1 fläkt så får man mer än de 2mm som behövs. De flesta fläktar är 2-2,5cm tjocka, så det får nog plats ett 7900 XT om man vill, men dess 20GB VRAM är nog overkill för 1080p.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Hej!
Lite off topic men du har inte funderat kring att skaffa en 27" 1440p IPS skärm istället för Oddesey 4 som är 27" och 1080p?
För spelupplevelsen tycker jag att upplösningen gör stor skillnad och det ser snyggare ut!
Om du har någon inet eller webhallen butik i närheten av dig kan du alltid svänga förbi och se skillnaden själv.

Är raytracing och DLSS viktigt för dig?

Permalänk

Fel post

Permalänk

Tack för förslaget, Moody! Det som skiljer sig från ditt och Fenrisulvfan är det enbart VRAM kopplat till grafikkortet eller ser du andra fördelar med ditt bygge?

Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/bMcYw.png
Ja, grafikkortet får plats, flytta ner 1 fläkt så får man mer än de 2mm som behövs. De flesta fläktar är 2-2,5cm tjocka, så det får nog plats ett 7900 XT om man vill, men dess 20GB VRAM är nog overkill för 1080p.

För att det ska vara så idiotsäkert som möjligt kanske ett annat chassi är lämpligare så att jag har det lite enklare att bygga ihop den.

Vilket chassi skulle du kunna tänka dig istället?

Jag har tidigare kört på GeForce så det här bygget såg väldigt intressant ut. Det bör inte vara något problem att maxa spelen jag nämnt tidigare med den här setupen?

Skrivet av floppen76:

Skärmar/IPS.
Är raytracing och DLSS viktigt för dig?

Hej!
Jo jag har funderat till och från och ska jag vara ärlig så har hag missat att G4 ligger lägre i upplösning.

Primärt vill jag ha en skärm som har IPS så jag är öppen för förslag kopplat till skärmen. Har du några tips att skicka med?

Jag tar gärna emot förlag på en riktigt bra monitor med IPS.

Med handen på hjärtat har jag inte reflekterat så mycket över Raytracing och DLSS. Jag är inte lika aktiv på gamingfronten som jag var för några år sedan. 😅

Jag vill inte lira på en curved dock. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Tack för förslaget, Moody! Det som skiljer sig från ditt och Fenrisulvfan är det enbart VRAM kopplat till grafikkortet eller ser du andra fördelar med ditt bygge?

7900 XT och 4070 Ti presterar otroligt jämnt i 1080p. 7900 XT drar dock ifrån en del i högre upplösningar (särskilt i 4K) om du planerar att uppgradera framöver. 4070 Ti är bättre på RT än 7900 XT men jag tycker du ska lägga till 1 400 kr för 4070 Ti Super om du vill ha NVIDIA då jag anser att 12 GB VRAM är i underkant idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Tack för förslaget, Moody! Det som skiljer sig från ditt och Fenrisulvfan är det enbart VRAM kopplat till grafikkortet eller ser du andra fördelar med ditt bygge?

För att det ska vara så idiotsäkert som möjligt kanske ett annat chassi är lämpligare så att jag har det lite enklare att bygga ihop den.

Vilket chassi skulle du kunna tänka dig istället?

Jag har tidigare kört på GeForce så det här bygget såg väldigt intressant ut. Det bör inte vara något problem att maxa spelen jag nämnt tidigare med den här setupen?

Nvidia har lite mer features, men det kostar såklart lite, men i 1080p är kanske redan ett 4070 Ti overkill, ett 6650XT skulle klara sig bra, det är nog mest för att det ska hålla ett tag. 4070 Ti är aningen strömsnålare än 7900 XT och kortare så det får plats bättre i lådan. Du kan dock välja ett i3 neo chassi för 549Kr men då blir det vitt och med regnbågsfläktar, ett annat alternativ är Focus 2 solid för 866Kr det mår dock bra av att köpa till en 3:e fläkt.

Edit:
Skillnaden mellan byggena är att du slipper RGB på RAM och får 2 istf 1TB lagring, men ett billigare PSU och moderkort.

Edit2: Känner du dig bekväm med att uppgradera grafikkort senare så kan du göra såhär (PCIE 5.0 redo):

och lägga några slantar i sparbössan.

Det här är en bra 1440p skärm men den kommer inte ge 240Hz

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Socialkompetenss:

Hej!
Jo jag har funderat till och från och ska jag vara ärlig så har hag missat att G4 ligger lägre i upplösning.

Primärt vill jag ha en skärm som har IPS så jag är öppen för förslag kopplat till skärmen. Har du några tips att skicka med?

Jag tar gärna emot förlag på en riktigt bra monitor med IPS.

Med handen på hjärtat har jag inte reflekterat så mycket över Raytracing och DLSS. Jag är inte lika aktiv på gamingfronten som jag var för några år sedan. 😅

Jag vill inte lira på en curved dock. 😁

Du får ta mina förslag med en nypa salt, men skulle denna kunna funka för dig? Har inte kollat allt för flitigt men det finns säkert personer på forumet som är kunniga och kan tipsa om bra skärmar.
https://www.inet.se/produkt/2223305/acer-27-nitro-vg271um3-qh...

Tickar några boxar som IPS, 1440p, 180Hz och icke-välvd. Däremot minus att man inte kan justera höjden
Kolla in några videos om DLSS och raytracing och se om det är något för dig!

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

4070 Ti är bättre på RT än 7900 XT men jag tycker du ska lägga till 1 400 kr för 4070 Ti Super om du vill ha NVIDIA då jag anser att 12 GB VRAM är i underkant idag.

Ja, NVIDIA håller jag som personlig favorit så det litar åt Fenris bygge men jag kanske ska lägga till ett 4070 Ti Super för den lilla extrakostnaden för att säkra upp VRAM då helt enkelt.

Det är som sagt svårt för en lekman som mig i ämnet att ha så mycket input i frågan.

Skulle det kortet vara kompatibelt med det bygget? Frågan går till er båda. 😁

Skrivet av Fenrisulvfan:

Nvidia har lite mer features, men det kostar såklart lite, men i 1080p är kanske redan ett 4070 Ti overkill.

Edit:
Skillnaden mellan byggena är att:

Edit2: Känner du dig bekväm med att uppgradera grafikkort senare så kan du göra såhär.

Det här är en bra 1440p men den kommer inte ge 240Hz

Om jag ställer samma fråga som jag ställde ovan till Moody och en följdfråga: Är det Ti superkortet kompatibelt med det första bygget du lade fram? Jag tänker att det kanske är en liten extrakostnad med 1400kr nu om det gör det billigare att uppgradera resten framöver?

Jag trycker på knappen och kör hela burken nu så har jag det gjort så får jag fylla på spargrisen senare. 😅

Jag får nog forska vidare i skärmfrågan. Jag vill så klart ha ut hög hz och kunna ställa höjd på skärmen.

Tack så mycket för tipset!

Skrivet av floppen76:

Tickar några boxar som IPS, 1440p, 180Hz och icke-välvd. Däremot minus att man inte kan justera höjden
Kolla in några videos om DLSS och raytracing och se om det är något för dig!

Det är klart att den skulle kunna fungera! Trist att den inte är ställbar bara.. jag ska göra lite efterforskning gällande skärmval men om det är så att du kommer på någonting ytterligare så är jag väldigt tacksam för tips!

DLSS och raytracing såg väldigt trevligt ut. Framförallt vid tillfällen då man eventuellt spelar openworld eller väldigt krävande spel. 👌

Tack så mycket för era svar! Det hjälper verkligen en novis som mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Ja, NVIDIA håller jag som personlig favorit så det litar åt Fenris bygge men jag kanske ska lägga till ett 4070 Ti Super för den lilla extrakostnaden för att säkra upp VRAM då helt enkelt.

Det är som sagt svårt för en lekman som mig i ämnet att ha så mycket input i frågan.

Skulle det kortet vara kompatibelt med det bygget? Frågan går till er båda. 😁

Om jag ställer samma fråga som jag ställde ovan till Moody och en följdfråga: Är det Ti superkortet kompatibelt med det första bygget du lade fram? Jag tänker att det kanske är en liten extrakostnad med 1400kr nu om det gör det billigare att uppgradera resten framöver?

Jag trycker på knappen och kör hela burken nu så har jag det gjort så får jag fylla på spargrisen senare. 😅

Jag får nog forska vidare i skärmfrågan. Jag vill så klart ha ut hög hz och kunna ställa höjd på skärmen.

Tack så mycket för tipset!

Det är klart att den skulle kunna fungera! Trist att den inte är ställbar bara.. jag ska göra lite efterforskning gällande skärmval men om det är så att du kommer på någonting ytterligare så är jag väldigt tacksam för tips!

DLSS och raytracing såg väldigt trevligt ut. Framförallt vid tillfällen då man eventuellt spelar openworld eller väldigt krävande spel. 👌

Tack så mycket för era svar! Det hjälper verkligen en novis som mig!

Så här kan ett NVIDIA-bygge se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Om jag ställer samma fråga som jag ställde ovan till Moody och en följdfråga: Är det Ti superkortet kompatibelt med det första bygget du lade fram? Jag tänker att det kanske är en liten extrakostnad med 1400kr nu om det gör det billigare att uppgradera resten framöver?

Ja, det går utmärkt att byta till ett 4070 Ti Super, men det går ju lite över budget då:

Grafikkortet är 16% dyrare och 9% snabbare och gör hela bygget 7% dyrare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Så här kan ett NVIDIA-bygge se ut.

Tack för alla svar, Moody! Generöst av dig. Det står mellan ditt senaste NVIDIAbygge pch Fenris senaste bygge så klart.

Jag ska bara bestämma mig helt enkelt. 😅

Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/VfKCV.png
Grafikkortet är 16% dyrare och 9% snabbare och gör hela bygget 7% dyrare.

Behövs det ytterligare en fläkt eller medgör chassit bra luftflöde för kylning? Det är som sagt nytt för mig att köra en dator utan vattenkylning.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Tack för alla svar, Moody! Generöst av dig. Det står mellan ditt senaste NVIDIAbygge pch Fenris senaste bygge så klart.

Jag ska bara bestämma mig helt enkelt. 😅

Behövs det ytterligare en fläkt eller medgör chassit bra luftflöde för kylning? Det är som sagt nytt för mig att köra en dator utan vattenkylning.

Tack!

3 fläktar duger, men en extra är inte dumt, moderkortet har 5 fläktutgångar så det är lugnt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Ja, det går utmärkt att byta till ett 4070 Ti Super, men det går ju lite över budget då:
https://komponentkoll.se/bild/VfKCV.png
Grafikkortet är 16% dyrare och 9% snabbare och gör hela bygget 7% dyrare.

Hej igen!
Jag sitter med det här i varukorgen 2 månader senare och ska klicka hem den.
Skulle du ha bytt någonting i bygget idag mot för vad som fanns tillgängligt för 2 månader sedan?

Jag har landat i att det blir ASUS ROG SWIFT PG27AQDM som skärm och har således väntat i 2 månader för att köpa allt i ett svep.

MVH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Hej igen!
Jag sitter med det här i varukorgen 2 månader senare och ska klicka hem den.
Skulle du ha bytt någonting i bygget idag mot för vad som fanns tillgängligt för 2 månader sedan?

Jag har landat i att det blir ASUS ROG SWIFT PG27AQDM som skärm och har således väntat i 2 månader för att köpa allt i ett svep.

MVH.

Det här ger nog bäst prestanda runt 22 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Hej igen!
Jag sitter med det här i varukorgen 2 månader senare och ska klicka hem den.
Skulle du ha bytt någonting i bygget idag mot för vad som fanns tillgängligt för 2 månader sedan?

Jag har landat i att det blir ASUS ROG SWIFT PG27AQDM som skärm och har således väntat i 2 månader för att köpa allt i ett svep.

MVH.

Jag skulle nog finjustera det till detta idag:

Behöver du WiFi kan du lägga några hundra extra på moderkortet.
Chassi, RAM, PSU & CPU-kylare funkar från tidigare bygge men jag tror du kommer bli nöjdare med detta.

Det du absolut borde byta till är SSD'n 2TB som innan men rejält mycket snabbare och är på rabatt just nu 1499 samtidigt som rabatten på 1299 för seagate barracuda inte längre är aktiv och är därför inte prisvärd alls.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.